SITE LOGO
Главная | Каталог статей | Регистрация | Вход
 
Пятница, 29.03.2024, 13:28
Приветствую Вас Гость | RSS
Меню сайта
Категории каталога
Мои статьи [57]
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 172
Главная » Статьи » Мои статьи

СЛОВАРЬ ЭРЗЯНСКОЙ ЭТНОДУХОВНОСТИ
Атянь пуре- Буень озкс. Атянь пуресь( конатанть коряс лемдявсь те озксось) анокстави медьстэ, Атянь Озксонь ютавтомга. Инечидень икелень чинть ,конатань лемдить Атянь ливамо чикс, эрьва кудосо панить пачалксеть ды анокс –озкспалонь ярсамопельть, те чиденть икеле уштыть Сэрдятнень лемс алтазь баня, ков терьдсызь шлямо Покштятнень-Сэрдятнень. Атянь чистэнть лавсялангс каить ацамо, тодов , тодовонть лангс ванькс викшнезь нардамо, Покштятне -Сэрдятне оймсест, нардаст кедест. Знярдо пачалксетне анокт, путылизь сынст Шумбракши ды чакш пуре марто морга лангс кирвастьсызь Атянь штатолонть , панжсызь кудо кенкшенть ды ортатнень. Соваст Сэрдятне. Кудазоравась саи кедезензе медьсэ ваднезь пачалксе ванозь кеншенте карми озолмасо тердеме кулозтнень оймест.

Инешкипаз! Вере Чипаз!
Чангодть! Паз Чангодть!
Эрзянь Покшт-Покштинеть,
Покштянь-Покшавинеть!
Сырк мерезе Покштинеть,
Матразь-оймазь киськиненк,
Раужо човаля модыненк.
Вана тердтядызь Озксов
Кши-салонок варчамо
Пурень-Брагань корштамо.
Ашо кедьсэ панинек
Шожча мельсэ пидинек.
Садо ваксозонок
Човоряводо юткозонок
Начтынк коське турвиненк,
Пештинк вачонь пекиненк,
Таньшкавтынк сэпей кургиненк.
Кинь лемезе кундави,
Кинь лемезе стувтови,
Илядо кежиявто,
Веси тынь-седейсэнек,
Веси тынь-минек верьсэ.
Минь тынк эйсэ лисинек,
Минь тыненк велявтано.
Садо, весе садо!
Илязт уле ве ендо ваныцят,
Иляст уле сельмень сявадыцят.
Пачкодезе, Молезе! Паз, Чангодть! Паз, Чангодть! Паз, Чангодть!
Совадо , минь тыненк ашо тарка ацынек улезе сон чевте, пурнынк веси раськенек, весемене саты, ярсадо каваняводо. Паз чангодть!

Омбоце чинть Инечистэ, кудазортне тердьсызь веси буест –раськест.Кучить эйкакш конась кудов совамсто мери « Пазчангодть! Тыненк Инечи, монень Инечинь ал, адядо, моледе пуре кудос пуреде симеме, Покштятнень-Сэрдятнень Лемест кундамо!» Састынкине веси пурнавить пуре кудос , нама эрьва раськетне саить мартост канст-каванямкат, Знярдо буень ломантне пурнавить анокставить карадо –каршо кавто моргат, озкспалонь-канстонь каванямкань маро, Вейке моргась Поштятнене, омбоцесь Покшаватнене, Озксветиесь кирвасьтсы эрий толсто Атянь-Буень штатолонь ды путсызь сонзе моргатнень юткс викшнезь нардамосо вельтявт лався лангс сонзе вакс путыть атянь шапка , козонь сыцятне каить ярмак ды навазь сараз алт ушодови озксось. Тесе мердяно седее весчи озкстне ютавтовить чилисема енов ванозь. Озветийсь ушодсы озолманть раськетне евтыть сонзе мельга.

Инешкипаз! Веречи Паз! Чангодть ! Паз, Чангодть! Инешкипаз, Чангодть!
Чанстимизь Инешкипаз Инечистэ! Инечи азорава, кода шумбрасто –парсто
учовить тенек, истя шумбрасто –парсто ютак.Минь тонеть ашо кеднесэ,
шумбра-валдо мельнесэ, ванькс оймесэ Шумбра кши панинек,сал анокстынек
Инечи азорава! Вана теть покш чакш каша,( озветийсь кепедьсы чакшонть верев) зняро кашасонть ямкстнеде , зняро макст тенек эрьме.
Минь макстанок тонеть вейке кеднесэ, а тон миненек кавтосо.
Чачост касост сюронок, чачтыцят улест аванок, раштаст ракшанок,
Шумбрат превейть касост пакшанок, иляст уле вачо пекеть, уляст понго
Кажос –беряньс. Касозо-чачозо видевксенек, сатозо весемене! Паз Чангодть! Инешкипаз, чангодть!

Мейле евтави Покштятнене –Сэрдятнене алтавт озолмась.

Инешкипаз! Веречи Паз ! Чангодть ! Паз, Чангодть!
Эрзянь Покшт-Покштинеть, Покштянь-Покшавинеть!
Вана сась Инечись! Минь ярстано-симдяно.
Тыненкак сась Инечись! Тындяк ярсадо-симеде.
Вана тенк кши-сал, тынек лезекс улезе.
Вана тенк пуре- кургонь начтамкакс , тынек улезе.
Пачкодезе молезе –весемене лезе улезе.
( буень сехти сыре кулозенть лемезе евтави) Покштяй
тон сехти сыресь минек ютксо , пурныть веси буенек –раськенек,
веси сынст андыть ды симдить. Иляст уле ве ендо ваныцят,
сельмень сявадыцят.Вана тенк пижень –сиянь пуд( пеельсэ скирить сиянь –пижень ярмакт ды путсынзе атянь шапкантень). Паряк тенк сон маштови,
Паряк меленк топавтови. Покштят-Сэрдят нолдынк чумочинек , паряк авуль

Тынк койсэ-мельсэ мезияк теинек. Яла теке , тыненк пшкадтяно, валдо
Ойменк икеле энялдтано. Чанстимизь вадря-шумбра эрямос.
Чачост касост сюронок, раштаст ракшанок!
Шумбрат-превейть касост тяканок. Ванстадо эйсэнек эрьва кодамо
кажодо , зыяндо-цярахмандо, уледе ванстыцякс молемстэ, удомсто,
Стямсто, Ки лангов сыргамсто. Иляздян понго апапронь тевень теинде,
Душман ломаньне, сельмень сявадыцяне! Пачкодезе-молезе, кода энялдынек-пшкадинек тенк истя улезе! Паз Чангодть! Инешкипаз Чангодть!
Адядо раськеть-раськинеть , комавтсынек приненек , евтатано сюпринеть,
Инечинтень, Покштятнене-Сэрдятнене (сюконить васня Атянь штатолонть икеле, мейле эрьва моргань каршо)Инешкипаз, чангодть! Паз, чангодть!


Мейле веси раськетне озыть моргатнень перька ды каванявить аноксонть ды атянь пуресэнть. Истя Инечистэ ютави веси буесь раськесь. Чокше пурнавить мекев Озкскужонь кудонтень косо ушодовсь Инечинь Атянь пуре озксось, туить тувонь сывель конасто пидеви омбоце чистэнть кучемлянь капста ям. Инечинь омбоце чись лемдяви кучемлянь чикс. Чивалгома лангсто буень раськетне пурнаввить велень пес тей туисызь ацамонть , тодовонть, атянь шапканть эрьва кондамо озкспал. Навазь сараз алт. Атянь пуре ды кирвастезь Атянь штатолонть.
Меельцеде каванясызь кулозтнень, пеельсэ коцькерить пижень сиянь ярмакт.Ды мерить.

Инешкипаз! Веречи Паз ! Чангодть ! Паз, Чангодть!
Эрзянь Покшт-Покштинеть, Покштянь-Покшавинеть!
Вана сась ильтямонк ! Минь ярстано-симдяно.
Тыненкак сась Инечись! Тындяк ярсадо-симеде.
Вана тенк кши-сал, тынек лезекс улезе.
Вана тенк пуре- кургонь начтамкакс , тынек улезе.
Пачкодезе молезе –весемене лезе улезе.

Покштят-Сэрдят! Азедо, ней эсинк тарказонк, косо меленк ваныненк, косо эзь топавтово, илядо ордашкале, нолдынк чумочинек! Азедо, пачкодеде-моледе! Пазчангось мартонк улезе ! Сюк-сюк, тенк!

Эйкакшне кевердить навазь сараз алт калмазыренть енов ильтить Покштятнень. Налксест кулозь буень эйкакштне тоначисэ. Мейле морасть пазморот, ды каванясть кода эсист буень истя лия буень ломантне кадовикс анокссонть ды Атянь пуреде. Чинь валгоманть марто веси туильть кудов. Инечись неень шкане пры православиянь Пасхань чинть марто, Инечисте ютавтневи Авань пуре озксосьдяк.


Атянь пуре, родово-общиное моление проводится в праздничные дни Инечи-Пасхи.

Это моление посвящено родовому поминанию предков. На него годовится ритуальный медовый хмельной квас –пуре . от сюда и его название Атянь пуре, ( Квас-брага предков). Дом где проходит озкс называется Пурень кудо( дом пуре-браги). В пятницу
Топится баня предков , чтоб они попарились. В субботу в Пуре кудо хозяка печет блины, Шумбракши, каши, и расставляет это все наритуальный стол на восточной стороне. Там же ставится кадка с пуре, Атянь штатол родовая свеча. Возле входных дверей передней избы, ставят скамейку, на нее стелют постель из войлока, по верх ложат подушку на нее чисто новое вышитье полотенце.В обед хозяйка дома
намазывает несколько блинов медом, хозяин берет ковшик с пуре, приоткрывают входные двери и начинают звать приглащать предков:-Инешкипаз! Благослови! Прабабушки и Прадедушки! Да, будет снами ваше благословение! Стряхните с себя земную пыль! Для Вас , мы приготовили угощение, пуре, постелили чистую постель, полотенчик.Соберите всех родных, кого мы может забыли, и их найдите , приведите,
Может укто из душ , несчастлив. Некому его пргласит и его приведите! Всем все хватит, пейте все , ешьте все ! Устанете, отдохните, пусть постель будет вам мягкой и удобной!
Инешкипаз, благослови!
В воскресенье из Пурень кудо отправляют молодого гонца, который обходит всю родню, бриглашая всех на Атянь пуре,. Входя в дом он говорит;- Вам Инечи, а мне, крашенное яйцо, приходите в квасной дом, пуре пить!
После приглашения в Пурень кудо собирается весь род, дома остаются только невестки, взятые вэтом году. В периди идет глава семейства с Шумбракши-ритуальном хлебом в руках за ним остальные члены семьи. Когда весь род собираютсется, накрываются два стола , первый на восточной стороне избы посвящен Прадедушкам, напротив Пробабушкам, На каждый стол хозяйка дома расставляет ритуальную пищу, блины, мед, каши, мясо , яйца, кадку с брагой, Заносят Родовую свечу ставят его на восточном столе Старший рода зажигает его, возле штатола кладут шапку (Атянь шапка), куда опускают яйца и монетки. Начинается моление, как всегда молящиеся обращены лицом на восток, вслед за старшим , он выполняет роль жреца молитву повторяют все молящиеся;-Инешкипаз, Благослови! Инечи (Великий день -пасха),
Хозяюшка-матушка! Как благополучно мы дождались тебя, так же благополучно и пройди! Вот для тебя Инечи , мы приготовили Шумбракши-сал(хлеб и соль), чистыми руками , с добрыми помыслами, с чистой душой. Вот тебе каши горшок: сколько в каше крупинок столько дай нам добра. Мы даем тебя Инечи, одной рукой, ты дай нам двумя;
Пусть уродятся хлеба наши на счастье и благополучие всех; на счастье прходящих, на счастье просящих, на счастье детей наших.Инешкипаз , благослови! Инечи, услышь молитвы наши , прими пищу нашу и благослови, помоги!
Все низко кланяются, три раза говоря при этом:-Творец! Благослови, нас! Благослови!
Затем произносится молитва призыв –обращение к предкам рода._ Прадедушки, прабабушки, рода нашего! Вот пришла Инечи , мы пьем и едим. И вас приглашаем, и для вас настала Инечи, и вы ештьте снами и пейте. Вот вам хлеб и соль, пусть он пойдет вам на пользу. Вот вам пуре-пиво,- да будет великой водой оно для вас. Дедушка( называется имя самого древнего зачинателя рода) , Ты,-старший , среди нас , собери всех наших родных, детей и внучат, всех накорми и напои, чтоб никто не стоял встороне и не завидовал нам. Вот вам пуд серебра , пуд меди ( скоблят ножем монету сначала серебряную затем медную в атянь шапка). Пусть оно пригодится вам.

Ну простите прадедушки-прабабушки, где угодили, где нет! Благословите нас на хорошее житье, на хлеба урожай, на размножение скота, преумножение рода нашего.
Храните , оберегите , нас от всякого зла, и на ходу, и при лежании, и при вставании. Против злодея поднимите свои руки, отведите чары колдовские. Ну теперь поклонимся
Творцу, матушке Инечи, предкам нашим! Все кланяются сначала перед столом прадедушек, затем перед столом прабабушек, говорят –Паз, чангодть! Творец, благослови!

Вся родня приступает к поминальной, праздничной трапезе. Потом проходит обряд обхода родни, в каждом доме хозяйка заранее готовит стол и угожает родню. Обойдя всю родню, все снова возвращаются в пуре кудо. Принося с собой по окороку, хозяин пурень кудо отрезает по ломтю от окороков, остальное возвращает владельцам.
Из этих кусков завтра будет вариться кучемлянь ям ( суп, щи для проводов).
В атянь чи (пн) , он называется кучемлянь чи ( день проводов предков) к обеду вновь
весь род собирается в пурень кудо, хозяйка разливает всем кучемлянь ям, каждый мысленно приглашает предков отобедать с ними перед дальней дорогой.
Ближе к вечеру отправляются на околицу провожать предков. Выносят постель предков, атянь шапку с деньгами и яйцами, ритуальные хлеба блины и другую выпечку, кадку с пуре. Впереди несут заженный атянь штатол. Здесь снова угощают предков, скоблят монету на дорогу. Произносят молитву ;- Инешкипаз, благослови! Прадедушки, прабабушки, ну , ступайте теперь, на свои места. Где угодили Вам, где нет-не сердитесь! Соберите, и вновь умерших, одни они дорогу не найдут. Прадедушка ( называется имя старшего из предков) , ты сам постарайся! Ступайте с богом! Творец, благослови!
Все кланяются и мысленно провожают души предков в сторону кладбища. Дети катят крашенные яйца . чтобы умершим детям рода, было чем играть на том свете. Затем все допивают, доедают принесенные пуре и пищу, тихонько расходятся по домам. Родовую свечу заворачивают и отдают на хранение следующему хозяину двора, данного рода, где пройдет Атянь пуре озкс на будущий год.На деньги которые собрали в атянь шапку покупают сладости и раздают их на следующий день детям.

Атянь штатол-коинзамонь штатол коната анокставовиль штасто, эчкель ды валозель пувордазь, путовиль коинзамонь яндавас, эрьва буенть ули эсинзе штатолозо, штатол ули эрьва кудосонть, сехти покш штатолось валовиль Раськень озксонь ютавтомга сонзе лемезе Пазонь Штатол, сталмозо эрси 40 пудонь туро, буень, Пазонь Штатолтне ванставить, сынст озкс ютавтомадо мейле кекшсызь, ды одкстомтасызь, илязо ёма виест. Раськень Пазонь штатолонтень штась пурнави аноксок модамасторлангсо эриця эрзятнень пельде.

Буквально свеча предков, ритуальная свеча из воска, являющаяся основным элементом проведения любого религиозного обряда, делается она спиралеобразной. Каждый род имеет свою родовую свечу, так же в каждой семье есть своя ритуальная свеча. Самой большой свечой является свеча которая готовится на Раськень Озкс- Всеэрзянское моление, в старину она достигала весом до 40 пудов, называется она Пазонь штатол -свеча бога. Родовые свечи , Свеча Бога, хранятся в строжайшем секрете, потерять их большое несчастие, предвестник беды, родовая свеча зажигается только во время проведения молений, а так же в случае какого то несчастья или сильно заболевшего человека из данного рода. Свеча основной элемент проведения ритуалов. молений и обрядов в эрзянской этнической системе верований.После ритуалов молений свеча всегда омолаживается, новым воском, дабы она не потеряла свою силу. На Раськень озкс считается богоугодным делом жертвовать воск, всем эрзянам живущим на планете Земля.

Атянь эзем- эрзятне кочкить сэхти эрний- мельванома ломанть , промксо, Инекужосо, конатат совить Атянь Эземс, косо арсевить веси кевкстематне; ютавтовить Инязоронь, прявтонь кочкамот, Раськенть икелечинь эрямодонзо, озксонь ютавтомадо, Озатянь ладямодо.

Совет старейшин, который выбирается открыто на больших собраниях, съездах, из числа уважаемых заслуженных деятелей нации, которые затем на своем совете выбирают глав, Инязоров, решают другие наболевшие вопросы касающиеся ,как духовности так и общей ситуации, сложившейся вокруг эрзянского народа. Элемент демократии и эрзянского менталитета.

Ашкитри-ломанесь коната а машты шкинеме, паряк ули эйсензе кодамояк орма, паряк истямо уцясказо, паряк сюдозь , мердяно авась а чачтыця, теке цёраломанесьдяк, секскак ачачтылька аватнене мерить ашкитри.

Сложносоставное эрзянское слово буквально означающее несозидающий(ая). А –отрицание+ шки- творить + Эри(три) –живущий(ая). Обычно так называли женщин и мужчин не имеющих детей (чаще как всегда женщин), людей и чему не способных вообще.

Аштема кудо- Кизень важодема-тевтнеде мейле эрьва эрзянь велесэ ульнесть истят кудот, ков пурнавильть од ломанть ды коень-тевень содыця тонавтыцят.Теть кудотнене мерить Аштема кудо, Киштема кудо, Тейтерень пиянь кудо, эрьва таркасо эсист ладсо лемдилизь, ансяк лувост вейке. Тесэ од ломанте ютыть кода неень шкане меревельть, эрямонь содамочинь тёшкс школа. Васняяк од ломанте домкасто теевить содавиксэкс эрзянь раськень оймеежонзо, эрямолувонзо марто, тонавтнить ветямо пряст, кедьтевень тееме(викшнеме, штердеме, кодамо, чувтосто керсеме). Сыретне одтнень ёвтнить седикелень эрямодо ёвтнемат, ёвтамот, од цератне седить нудейсэ, кайгасо, лия эрзянь раськень седямопельсэ.Сыретне тонавтыть эрзякс (ламо вайгельсэ) морамо, коень киштематнень киштеме. Од тейтертне ды цёратне вешнить седейпелькскест, тесэ седьсте ушодовови иневечкемась. Нама моли коронь вадрялгавтома тувталось. Тесэ свал мизолкст, месть конататнесэ раксевить тень эли тонань, корсонзо апаро ёнксне. Парявтневить педе пес. Кияк тунь, а кежиявтни, эдь тесэ моли эрямонь, кода стакачинть истя чанстезе марто вастовомась. Седикелень шкатнестэ, эрсекшныль истяяк од тейтертнень ды цёратнень ильтилизь шабра велев, раськест туртов вейке, кавто ковс, косо сынь якильть шабра велень Аштема кудов , лия велень эрийтнень колчист марто вастовомо. Аштема кудотнес улить, эрьсэкшныть невтемкат, тесэ эрзянь раськень театрань юрозо. Вейке валрисьмесе мердяно Аштема кудосо ютыть эсь кондямо аваксчис, цераксчис содавтома-совавтома койтне.

После весеннее-летних работ и хлопот, в эрзянских селениях с наступлением предзимья, устраиваются на подобие посиделок, в домах специально выбранных, снятых молодежью, кроме молодых людей на них приисутствуют наставники и наставницы. Которые знакомят молодежь с историей, обычаями, верованиями, традициями эрзянского народа. Мастерицы обучают девушек традиционному эрзянскому рукоделию (вышивка, ткачество, прядение, кулинарии) готовят девушек к взрослой жизни –замужеству. Парней естественно обучают мужским ремеслам, это резьба по дереву, это и умение готовить сбрую для лошадей, вырезать по дереву, мало ли что нужно уметь и знать будущему мужу, который должен содержать свою семью. Здесь учатся петь по эрзянски (многоголосие), естественно эти посиделки проходят с музыкальным сопровождением, парни состезаются в игре на национальных инструментах, нудеях, волынках, гуслях. Так же обучаются национальному танцу, о котором мы поведаем далее.
Так же ставятся своего рода спектакли, с персонажами мифов, из жизни, с использованием масок, то есть здесь корни эрзянского национального театрального исскуства. Не тая обид, и злости друг-на друга, высмеиваются недостатки того или иного человека, этим самым
как бы стремятся улучшить свой характер. Некоторые родители в старину отправляли своих детей в другие села к родственникам, для того что- бы, они могли познакомиться и с подобными посиделками в Аштем кудо в соседних селениях, может быть научиться еще чему небудь.
В древние времена, так же молодежь знакомили с системой древнего эрзянского рунического письма, оно существовало ибо следы этого письма сохранились как на элементах вышивки, так и в предметах домашней утвари в виде отдельных знаков и символов, полнее мы расскажем в специальной главе о эрзянских рунах и методах передачи информации путем использования данных знаков и символов.
На этих посиделках зараждается первая любовь между молодыми , которая очень часто со временем переходит в супружество. Одним словом Аштема Кудо это своего рода элемент высшего эрзянского университета жизни. Аштема кудо это подготовка, а может быть даже сама инициация (посвящение) во взрослую жизнь.

Атят-Сэрдят-умонь эрицят . буень ушодыцят.

Предки зачинатели рода.

Ашо Локсей- Инешкипазонь мелень топавтыця нармунь , кулянь кандыця , ломаннень лездыця.Иневиесь маряви ды тешкстави прок нармунь. Седи домкасто ловнодо сонзе кувалма «Масторава» ёвтамо книгасто.


Буквально Белая лебедь, великая птица –символическое название божественной благодати, сила великого Духа. Более подробно можно почитать в эрзянском эпосе «Масторава»
Аштиця баба-сыре баба, конатась вети калмамо коенть.

Старая женщина ,которая руководит похоронным обрядом.

Категория: Мои статьи | Добавил: unknow (08.05.2007) | Автор: Пургазонь Викай
Просмотров: 1338 | Рейтинг: 1.0/1 |

Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Форма входа
Поиск
Друзья сайта
Статистика

Copyright MyCorp © 2024