SITE LOGO
Главная | Каталог статей | Регистрация | Вход
 
Пятница, 26.04.2024, 03:15
Приветствую Вас Гость | RSS
Меню сайта
Категории каталога
Мои статьи [57]
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 172
Главная » Статьи » Мои статьи

СЛОВАРЬ ЭРЗЯНСКОЙ ЭТНОДУХОВНОСТИ
Апаро вийде чанстямо. -Чанстить ки лангов, ушмов, туицятнень, мирдене лисицятнень, урьвакстыцятнень, сэредицятнень,
тевень ушодыцятнень. Чанститцясь, путы Шумбрашки, сал салдырьксэс, чакшос каяви поза ды медьарво. Истямо коень ютавтомсто мереви кирвастемс Атянь штатолось. Чанстицясь аноксты коинзамо пеель, ды коинзамо чакшос каи ведьбря. Чанстявицясь сти куманжа лангс морганть икеле ванны чилисема енов. Чанстицясь кирвасьтсы штатолонть ды те озолманть евтазь штатолсонть теи чанстявицяенть рунгонть велькска кавксо колот, мейле сайсы кедезензе пееленть ды чанствицянть озолманть евтазь пири пеельсэнть, меельцекс шлясы –нардасы ведьбрясонть.

Инешкипаз !Вере Чипаз!
Чангодть! Паз Чангодть!
Я, Инешкипаз, Чангодть!
Икельгаяк пирятан,
Удалгаяк пирятан,
Вить ендояк пирятан,
Керш ендояк пирятан,
Пря велькскаяк пирятан,
Пильгалгаяк пирятан:
Илязо педя апарось,
Илянзат тока амазысь,
Витев сельган, кершев сельган,
Верев пуван, алов пуван:
Ванындеряй апарось,
Мариньдеряй амазысь,
Сэльмеэрьгензе лисест,
Пилеварянзо потомост.
Пшкадиндеряй паро ойме,
Варштынь деряй Пазонь сельме,
Сувось келькшесь туезе,
Пазонь чанстьке улезе.
Озолмась пачкодезе-молезе,
Ине ванстальмакс апародонть улезе.
Инешкипаз !Чангодть! Паз Чангодть!
Паз Чангодть!

Максы тензе пенчсэ медьарво, шумбракшинь паморькс, ды копордавсы позадо, ды кази икелев анокставт ванстальма (чувтос керязь, кедьпацинесь викшнезь эрзянь ванстамо пазонь тешкст). Ки лангов туицядонть мейле а мереви шлямс , теньсемс кияксонть вадыс, знярдо сыргицясь видь пильгсэ лиси кеншка, колмоксть вить кедьсензе токасы вить кенкш ёнксонть. Частицясь мери; -Кода шумбрасто, парсте лиси кудостонть, теке шумбра-паросто велявтозо! Паз , чангодть!Инешкипазонь чанстесь ды сэрдятнень лезксэст улезе
мартонзо! Паз. Чангодть! Паз.Чангодть! Паз, чангодть! Ортава лисемадо мейле валыть ведьбря ушов ды мерить –Кодама виев ды ванькс вадьбрясь, истямокс улезе тевезе, кизе! Паз, чангодть! Ортасто кудосто лисемадо мейле, а мереви варштамс удалов.


Благословение , защита от темных сил, отправляющихся в дорогу, брачующихся. идущих армию, начинающих какое-либо дело. Благословляющая(ий) , обычно мать, бабушка, дед, отец или один из супругов , ставят на стол ритуальный хлеб, с солью, медовый напиток, зажигают. свечу , разрешается зажигать Родовую свечу, ритуальный напиток позу, в чашку наливается живая святая вода –ведьбря, ритуальный нож..
Благословляемый становится на колени лицом на восток перед столом. Благославляющая сначала свечой, делает защитные круговые движения по ходу солнца над благословляемым, произнося защитную молитву, затем то же действие производит держа в правой руке ритуальный нож, под конец омывает , обрызгивает живой водой. Дает глоток ритуального напитка, живой воды, кусочек ритуального

хлеба.Дарится заранее приготовленный амулет-оберег ( вышытые на платочке, вырезанные на липовой или яблоневой дошечке, охранные эрзянские символы-знаки). Отправляющийся из дома должен переступить правой ногой через порог и три раза правой рукой коснуться дверного косяка. Благословляющая говорит при этом ;-Как в добром здравии выходит из дома, пусть таким же и возвращается! Сила создателя, помощь предков. Да, пребудут с ним! Инешкипаз, благослови и сохрани!
Когда уходящий выйдет через ворота двора, благословляющая выплескивает живую воду вслед за ним и говорит;- Как чиста и сильна , эта вода! Пусть таким же будет его дело и путь! Создатель, благослови и сохрани.
В течении суток нельзя дома не мыть, не подметать полы.
Молитва оберег, благословение и защита от сил зла.
О, Инешкипаз! О, Великий Творец!
Благослови дитя свое, сбереги его, сохрани!
От чар темных сил, от всякого зла, дитя свое огради!
С силой Создателя, с волей Творца.
Защитные круги, над ним делаю я,
Да оградят в пути, они от всякого зла.
Делаю спереди, сверху и с зади,
Слева и с права и под ногами.
Сила Создателя , помощь от предков,
В таинстве этом, присутствуют с нами.
На верх и на низ , силу я дуну,
На лево я плюну, на право я плюну,
Всякую нечисть с пути его сдуну.
Доброе здравие, силу , удачу,
Помощь предков, в делах в придачу,
Защитой и твердью, оберегом мощным,
Да, будет молитва эта всегда!
Инешкипаз-Великий Творец! Благослови!
Спаси, сохрани и сбереги!

Армо Селмо марто ливниця, пазонь, ды кирдийтнень мелест топавтыця.

Ангел.

Арнема(арне, арневикс, арнемс)-мелень явома ды путома, кода Пазтнене, Покштятнене истя ломантнене.

Уважение, почитание, как Творца, его держателей, Предков так и старших, просто людей и природы.

Атя-сыре ломань, коень , илань содыця, сеедесте атя валось ульнесь валполадкс кирдийнень лемдямосо (Кельмеатя, Ведьатя)

Буквально старец наделенный багажом жизненного опыта, часто это слово является вторым корнем сложных слов обозначающих названия держателей (Кельмеатя-держатель холода и т.д.) так же символизирует мужское начало.

Атянь Озкс- Инешкипазонтень ды кирдийтнене сюкпрянь азомо, Покштянь-Сэрдянь ливамо озкс, иезензе сон ютавтневи колмоксть, Инечистэ, мейле велень кенярьксчитнень ютавтомадо мейле, ды сёксня знярдо видевить озимтне.Сон вейсэнь велень Озкс.
Веленьэрийтне пурныть ярмак, ракшат аноксок рамамга, медень брагань-пурень теемга ды седи тов. Ютавневи сон Ознома вирьсе, Репештясо, Ознома лей чиресэ, Ознома пандо прясо-сеть таркатнесэ косо ютавтневить свалшкань Велень-сядонь озкстне.(эрьва эрзянь веленть улить истят иньванькс тарканзо, седи ламо эстэст Равонть томбале, косо седи домкасто ванставсть эрзянь койтне, ды ютавтневить неень шкастояк кой-кона озкстне).Озксатясь аравты ледыцят, кашань-ямонь пидицят, ракшань ветицят, пурень кайсицят, ды седи тов.
Рамавт ракшась аноксось, валске ланга ютавтови веленть кувалт,Икеле моли андямо конань кедьсэ покшчинь тешкс руцясь. Ракшанть пряс путыть куконь-цецянь каштазт, кирьгазонзо сюлмить парьсей ведьметь, викшнезь нардамот. Мельганзо крандаз кильдезь ды мазылгавтозь алашат , крадазтнене вельэрийтне путыть анокстазь ознопалт.Меельцекс моли анокс ракшась ветяви озкскужонь анокс кевенть малас. Озатясь теи эрий тол ды кирвастьсы толбандянть, мейле толбандястонь чевсэ кирвасьтсы Буень Атянь Штатолонть, аноксок ракшатнень ланга каить лисьмапря ведь, соракады деряй аноксокс азозь ракшась те паро тешкс верде, аноксось тусь мельс кирдийтне. Ракшанть печкемадо икеле Озатясь пшкади Инешкипазонтень:
Инешкипаз! Вере Чипаз!
Верев кепедьсынек кеденек,
Масторов нолдасынек сюкпрянок.
Тонеть течи озксонок,
Тонь лемс;- аноксонок , озномапалонок.Саик!
Паз,чангодть!
Саик! Инешкипаз , чангодть!

Буканть, реветнень, печкемадост мейле ,верест нолдави озксанокс кевень алов, чувить кевенть ундоксос варя ды веренть нолдамодо мейле сонзе пекстасызь-почодсызь ашо човарсо.Озксов сыця ломатне эрьвейкесь туи мартонзо озкспал-ярсамопель, прякат, алт кода пидезь истя рестазь, брага-пуре, поза, нама Шумбра –лувкши, ды буень штатолт.Те веси путови ацазь озксруцясо озкс морганть-ствуронть ланга, озксчувтнень, озкспалмантнень ало. Озксонть ветить кавто Озксатят, сыресь кирди яндавасо Буень Атянь Штатолонь, веси озныцятне велявтсызь чамачачост чилисема енов, озыть куманжа лангс ушодови озксось. Озатятне стядо евтыть васняяк Ине Озолманть, мельгаст озолмантнень евтыть веси пуромозтне.

Инешкипаз! Вере-Чипаз!
Тон, марицясь, кода тикше касы!

Тон, неицясь кода пеште панжи!

Неимизь, марямизь,
Сюконятано пильгезеть,
Пшкадтяно валдо оймезеть.
Верев кепедьсынек кеденек,
Масторов нолдасынек сюкпрянок.
Ознотано эрицянок кис,
Ознотано раськенек кис,
Ознотано эйденек кис,
Паксясо видезенть кис,
Кардазсо ракшанок кис.
Инешкипаз!Макст тенек
Сэтьме лембе пиземеть,
Чачост-касост сюронок,
Касост-кепедевест тяканок,
Раштыцят, улест аванок,
Макст Масторонтень ладямо,
Вейкень-вейкень вечкема,
Лисьмакс парот лисезэ,
Леекс эрьметь чудезе.
Кенкшпряваяк совазо,
Кеншалгаяк ютазо.
Минь Тонеть- Шумбракши!
Тон миненек –Шумбрачи!
Ванстомизь, идемизь

Ятонь ломанде, ормадо-тармодо,
Апародо-зыяндо,
Даволдо-цярахмандо.
Вана пидинек ашо кеднесэ,
Вана панинек шожча мельнесэ,
Зяро кашасонть ямкстнеде,
Зняро макст эрьвантень ули паро.
Инешкипаз !Чангодть! Паз Чангодть! Паз Чангодть!

Веси озныцятне сюконить колмоксть модамосторос ды мерить:
Паз, Чангодть! Инешкипаз, чангодть! Паз, чангодть!
Озатясь серьгеди- :Эрьга ! Оят-раськеть ,Покштянок-Сэрдянок ливасынек, лемест кундасынек.
Евтави Покштянь-Сэрдянь ливамо Ине Озолмась.

Инешкипаз! Вере Чипаз!
Чангодть! Паз Чангодть!
Эрзянь Покшт-Покштинеть,
Покштянь-Покшавинеть!
Сырк мерезе Покштинеть,
Матразь-оймазь киськиненк,
Раужо човаля модыненк.
Вана тердтядызь Озксов
Кши-салонок варчамо
Пурень-Брагань корштамо.
Ашо кедьсэ панинек
Шожча мельсэ пидинек.
Садо ваксозонок
Човоряводо юткозонок
Начтынк коське турвиненк,
Пештинк вачонь пекиненк,
Таньшкавтынк сэпей кургиненк.
Кинь лемезе кундави,
Кинь лемезе стувтови,
Илядо кежиявто,
Веси тынь-седейсэнек,
Веси тынь-минек верьсэ.
Минь тынк эйсэ лисинек,
Минь тыненк велявтано.
Садо, весе садо!
Илязт уле ве ендо ваныцят,
Иляст уле сельмень сявадыцят.
Пачкодезе, Молезе! Паз, Чангодть!

Паз, Чангодть! Паз, Чангодть!

Эрьвейкесь озномстонзо кунды-ливи Сэрдянзо лемест. Терди озксонь кужов, вейсэ-ярсамо.
Озатятне Штатолонть марто ютыть ды чанстить аноксокс алтазь ярсамопельтнень озкспалморганть-стуворонь лангсо. Ютавтыть кавксо колот Пазонь Штатолсонть Эрьва Шумбракшинть велькска ды мерить : -«Паз,чангодть! Куватьс учиде , саинк паро мельсэ»
Керить пеельсе ды путыль чакшос Шумбракши пелькс, кедьсест чакшссо медьарво ды брага, озкс пурнавозтне вейкень –вейкень молить Озатятнене конатат максыть пеншсэ медьарво, Шумбракшы пелькс, ды копордавтыть брагадо. Те озксонтень эрьвейке ломанесь арты, сермады кода тешксо истя сермадовксо, конев, коцт, керь лангс мелест-энялдомаст конатнень мейле каясызь озкстолбандянтень ды мерить:-«Паз, чангодть! Пачкодезе-молезе, энялгсонок- озксонок топодезе. Паз, чангодть!»
Тундонь Инечинь Атянь озксонь ютавтомадо мейле ютавтови Ракшань Ливтема-Совавтома коесь. Озкскужонть маласо латконь кавто чиретнева кирвастеви озктолбандястонть саезь кавто толбандят, латконть перька палмань ланс путозь лаз лангс путови од тол марто чакш, озксов туемадо икеле кудазортне мадстилизь толост кода каштомсо истя банясо, саить мартост чакшт козонь од толбандястонть эрьвась саи од тол ды кудосо сыремтьсы од толонть. Ракшаваныйтне панить –ютавтыть ракшатнень од толонть алга колмоксть мекев васов, вейке Озатясь сувты сувтакасо ракшатнень, омбоцесь пурги эсэст брагасо. Кудазортне каванить Шумбракшисэ ракшаст. Озатясь серьгеди:- «Я Паз, чангодть! Инешкипаз , чангодть! Вере Чипаз, трицянок-ванстыцянок, Макст тенек сэтьме-лембе пиземнеть, чачост касост видевксэнек, раштаст шумбрат улест ракшанок, чачтыцят аванок. Ванстомизь даволдо-цярахмандо, лисиця зыяндо, якиця салыйде, муниця апаро ойме ломанде. Раськень Покштят- Сэрдят, тындяк уледе лезекс, эрий раськенк туртов кеме нежетькс. Паз , чангодть! Инешкипаз, чангодть! Шки-три паз, чангодть!»

Веси озныцятне –чекицятне стить куманжа лангс ды кедест кепедьсы верев эрьватась мери «Паз, чангодть!» ды колмоксть сюкони модамасторс.
Мейле велень раськетне пурнавить буева ды теске ушодыть ознома ямонть, озкспалтнень варчамо, од ломантне ушодыть, раськень налксемат, морамот, киштемат, сыретне Пазморот ды Раськень морот. Кадовикс озкспалтнень явшесызь нужачисэ эриця ломантнене ды пурныцятнене. Састынькине велень раськесь срады чопоньпелев кудова.


Атянь озкс-общинное моление, посвященное Инешкипазу, держателям, поминание предков. В год он проводится три раза, весной(Атянь озкс, ливтема –совавтома озкс), летом (Велень озкс) и осенью (Норов озкс).
Община собирает денежные пожертвования, на покупку жертвенных животных, воска, меда и других продуктов для приготовления ритуальной обрядовой пищи. Проводятся подобные озксы в постоянных местах проведения это репештя, молельная поляна в лесу, или же Озномалей , возле реки, где растут священные молельные деревья. Жрец заранее назначает помощников, кашеваров, разносчиков ритуальной пищи и обрядовых напитков и т.д.
Утром дня моления , жертвенное животное украшенное венками из цветов, вышитыми полотенцами, и разноцветными лентами, проводят по улицам села.
В переди процессии идет молодой парень, котрый несет стяг-герб моления, заним ведут быка, за быком несколько запряженных разукрашенных повозок, куда складывают обрядовые продукты, и пожертвования сельчане, все это сопровождается ритуальными песнями и наигрышами на национальных инструмениах, нудеях, кайга и т. д. Жертвенное животное , заводится на молельную поляну и привязывается к столбу жертвенных животных. Жрец окатывает жертвенное животное холодной водой, обращается с молитвой Инешкипазу, что бы жертвенное животное было принято создателем.
Инешкипаз! Создатель !
К тебе протягиваем свои руки,
До самой земли склоняем свои головы.
Тебе посвящаем свое моленье,
Для тебя наша жертва, ритуальные наши хлеба.
Прими, возьми и благослови!
Прими –возьми, Создатель, благослови!
Инешкипаз, благослови!
Затем помошники, готовят чашу для крови ,чтобы ни одна капля не упала на землю во-время заклания жертвенного животного, и ритуальным ножом жрец приносит в жертву животное. Собранная кровь , выливается в ямку под жертвенным камнем и место вокруг камня обновляется обсыпается свежим белым речным песком. Затем жрец делает живой огонь путем трения и зажигает ритуальные костры, над которыми на рычагах подвешены котлы, где будет вариться поминальный ритуальный обед.

Помошники снямают шкуру с жертвенного животного и вешают его на шест, возле священных деревьев. Мясо начинают разделывать, а в это время пришедшие на озкс раскладывают свои поминальные обрядовые подношения на ритуальные столы, под священными деревьями, накрытыми специальными ритуальными скатертями. Старший жрец с Атянь пазонь штатол , обшинной ритуальной свечой, в яндаве(специальный

подсвечник вырезанный из цельного ствола дерева, липы или яблони, в виде лодки, ручки которого имеют форму птичьих голов, или лошадей) в руках подходит вместе с младшим жрецом помошником к священным деревьям, ритуальным столам лицом на восток. Остальные молящиеся становятся на колени за жрецами, начинается обряд обращение к Инешкипазу. Произносится его молитва, сначала жрецами, повторяют остальные.
После этого обращения все три раза сколоняют до самой земли свои головы произнася при этом :-Инешкипаз, благослови! Благослови! Благослови!.
После этого жрец обращается к присутствующим :- Соплеменники, односельчане! Теперь , давайте, призовем-помянем своих предков, пригласим души ихние на наше моление.
Все вслед за жрецами произносят молитву поминовения предков.
Делая поклоны, каждый молящийся про себя вспоминает имена своих
Предков и зовет их на поминальное ритуальное угощение.
Старший жрец с Атянь штатол, помощник с чашей и рутальным ножом подходят к ритуальному столу. Старший жрец Атянь штатолом делает над каждым ритуальным хлебом, затем всем столом восемь кругов по часовой стрелке, освящая обрядовую пищу. Говоря пр этом;- Инешкипаз, благослови! Долго ждали , примите же возьмите же, от чистого сердца! Помощник жреца отрезает по кусочку от ритуальных хлебов ложит их в чашу. Молящиеся по очереди подходят к жрецам , которые каждому дают ложку медьарво(ритуального медового кушанья), глоток риткального пуре, благословляя их. Многие молящиеся заранее готовят к молению свои пожелания к Создателю , держателям, предкам в виде нарисованных на бересте символов, вышитых на платочках, полотенцах, Кусочки бересты
Кидают в костер ритуального огня, а платочки и полотенца развешиваются на молельных деревьях и шестах, с пожелания исполнения своих благих помыслов.-Инешкипаз , благослови! Пусть мольбы наши. Просьбы наши дойдут до тебя. Да исполнятся они! Инешкипаз, благослови и помоги!
Во время Атянь озкс на праздники Великого дня (пасхальной неделе) проводится обряд ракшань ливтема-совавтома выгона скота. В близи молельной поляны на двух буграх от жертвенного ритуального костра, жрецом зажигаются на каждом бугре по костру.Над буграми из шестов делается арка в середине которой ставится чаша где жрец от ритуального огня зажигает новый огонь, или огонь нового дня.От этого огня зажигаются горшки с углём, политым маслами, принесенные хозяйками каждого дома, так зажигается новый огонь, или огонь нового дня.
Перед этим утром каждая хозяйка тушит очаг, банную печь. От нового благословенного огня зажигают заново очаги, печи , после прихода с моления. Пастухи и их помощники Пригоняют сельское стадо и прогоняют туда и обратно животных под новым огнем. Старший жрец обкуривает, благословляет их благовонными ритуальными травами, помощник обрызгивает ритуальной брагой, Молящиеся , стремятся угостить своих животных ритуальным хлебом. Старший жрец произносит молитву;-

Я! Создатель, Благослови! Солнца держатель, обереги нас , помоги! Пусть прольются тёплые-спокойные дожди, уродятся вполях, в огородах наши посевы, хлеба, преумножится и будет здоровым наш скот, женщины народят и преумножат наш народ. Оберегите нас от урагана, града , заморозков и нежданных бед. От воров, от колдунов, от всякого лиха и зла. Предки рода нашего, будьте и Вы надежной защитой и опорой, ныне живущим! Инешкипаз, благослови! Творец, благослови и помоги!
Все молящие на коленях с поднятыми к небу руками вторят жрецу, и делают три поклона до самой земли говоря;-Инешкипаз, благослови!Создатель, благослови! Творец, благослови!
После рассаживаются по родам , расстилая скатертя, разнощики пищи разносят ритуальный поминальный суп, каши, пуре и другую приготовленную, принесенную жертвенную пищу. Жрец , собранные ломти ритуальных хлебов, мясо жертвенного животного , яйца, дает пастухам , благославляя их на сохранение общинного скота.
После поминального обеда начинается веселье, каждый стремится показать свое мастерство в пении, в танце, в национальной борьбе, перед Создателем, держателями и предками, до самого заката продолжается праздненство, затем благодаря Жрецов , и их помощников, низко кланяясь перед молельными деревьями ишестами, люди расходятся по домам. Оставщшуюся жертвенную пищу раздают нуждающимся, и малоимущим,
Кости жертвенного животного закапываются в землю около священных деревьев.

Категория: Мои статьи | Добавил: unknow (08.05.2007) | Автор: Пургазонь Викай
Просмотров: 1216 | Рейтинг: 5.0/1 |

Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Форма входа
Поиск
Друзья сайта
Статистика

Copyright MyCorp © 2024