SITE LOGO
Главная | Каталог статей | Регистрация | Вход
 
Пятница, 24.11.2017, 06:34
Приветствую Вас Гость | RSS
Меню сайта
Категории каталога
Мои статьи [57]
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 171
Главная » Статьи » Мои статьи

СЛОВАРЬ ЭРЗЯНСКОЙ ЭТНОДУХОВНОСТИ
Алатырь кев-ёвтамонь коряс, ули Ине эрькесэ усия , усиясонть алатырь кев ,конань покш виезе.

Алатырь камень –мифологическое понятие , по преданиям на Великом Озере сесть остров на том острове камень силы. Используется во время заговоров от болезней.

Алашань озкс озкс конатась алтави лишметнене, сон ютавтови кизна, озимтнень видемадо мейле, умарьковонь 31-це чистэнть, ознома латкосо, коинзамонь кавто пешксе, пиче, чувто ало. Озксонть ютавтомадо чиде икеле , пурнавил озкспалокс-аноксокс ярмак , сонзе пурныть веленек .Теть ярмактнень лангс рамави; медь, пурень теемга, аноксок ракша реве, бука, ды лия коинзамонь ярсамопельть.
Алашань озксось аволь эрьва иень, колмо иес ютавтови весть, ансяк сеть иетнестэ ,знярдо лишметне сэредить, ютавтнить кавксть –колмоксть иезензе. Те озксось цера ломанень, секскак сонзе ютавтомо сыть эрьва кудостонть колмо цера ломанть; покштясь, церазо ды веженьсь нуцькабаезе. Озатясь, озксонть ютавтомадо чиденть икеле, аравты озсонь ютавтомга лездыця, кудораське. Лездыцятне озкс ютавтома чидень икеле чокшнстэнть, озксчувтотнень алов ускить- кандыть пенгт, соргавкст , чакшт, ды лия кедьенкст, конатат эрявить озксонть ютавтомга. Валске ланга, эрьва кудазоравась пани лувкши, сонзе верьгаксо пидезь сараз алт, озксов молицятне саить таго лия озкспалт мартост те; рестазь алт, кашат ды сал, штатол. Озкспалтне аравтневить руця ланга ряцек-ряцек, эрьвась кирвасти Атянь штатолстонь, лувкшинзе лангс штатол. Колмо Озксветийтне-Озатятне, сыремтьсызь эрий толсо озкс толбандянть, ды печксызь аноксокс алтавт буканть, васня сонзе ланга каить ведь, эжели

букась соракады , те вадря тешкс верде , кирдийтнень мельс тусь аноксось, веренть нолдасызь анокскевенть алов, кевесь таркастонзо а токшеви, чувить ваксозонзо ундыне ды веренть нолдамодо мейле валясызь ашо човарсо. Буканть печкемемадо икеле прявт озатясь евты озолма.

Инешкипаз! Вере Чипаз!
Верев кепедьсынек кеденек,
Масторов нолдасынек сюкпрянок.
Тонеть течи озксонок,
Тонь лемс;- аноксонок , озномапалонок.Саик! Паз,чангодть!
Саик! Инешкипаз , чангодть!

Букань кеденть понгавтсызь, озкс ве чувтонтень, лездыцятне ушодыть сывеленть керсеме ды озкс ямонь пидеме. Озатятне стить чилисема ёнов, озкс чувтнень вакс, озксов сыцятне сынст мельга, стить куманжа лангс ды ушодови чекамо-покамось, озолманть ёвтыть озатятнень мельга. Васенцекс евтави Ине Озолмась.

Инешкипаз! Вере-Чипаз!
Тон, марицясь, кода тикше касы!

Тон, неицясь кода пеште панжи!

Неимизь, марямизь,
Сюконятано пильгезеть,
Пшкадтяно валдо оймезеть.
Верев кепедьсынек кеденек,
Масторов нолдасынек сюкпрянок.
Ознотано эрицянок кис,
Ознотано раськенек кис,
Ознотано эйденек кис,
Паксясо видезенть кис,
Кардазсо ракшанок кис.
Инешкипаз!Макст тенек
Сэтьме лембе пиземеть,
Чачост-касост сюронок,
Касост-кепедевест тяканок,
Раштыцят, улест аванок,
Макст Масторонтень ладямо,
Вейкень-вейкень вечкема,
Лисьмакс парот лисезэ,
Леекс эрьметь чудезе.
Кенкшпряваяк совазо,
Кеншалгаяк ютазо.
Минь Тонеть- Шумбракши!
Тон миненек –шумбрачи!
Ванстомизь, идемизь

Ятонь ломанде, ормадо-тармодо,
Апародо-зыяндо,
Даволдо-цярахмандо.
Вана пидинек ашо кеднесэ,
Вана панинек шожча мельнесэ,
Зяро кашасонть ямкстнеде,
Зняро макст эрьвантень ули паро.
Инешкипаз !Чангодть! Паз Чангодть! Паз Чангодть!

Теде мейле, озатятне ёвтасызь Покштятнень-Сэрдятнень ливамо, Ине озолманть. Веси озныцятне таго ёвтыть мельгаст сонзе.

Инешкипаз! Вере Чипаз!
Чангодть! Паз Чангодть!
Эрзянь Покшт-Покштинеть,
Покштянь-Покшавинеть!
Сырк мерезе Покштинеть,
Матразь-оймазь киськиненк,
Раужо човаля модыненк.
Вана тердтядызь Озксов
Кши-салонок варчамо
Пурень-Брагань корштамо.
Ашо кедьсэ панинек
Шожча мельсэ пидинек.
Садо ваксозонок
Човоряводо юткозонок
Начтынк коське турвиненк,
Пештинк вачонь пекиненк,
Таньшкавтынк сэпей кургиненк.
Кинь лемезе кундави,
Кинь лемезе стувтови,
Илядо кежиявто,
Веси тынь-седейсэнек,
Веси тынь-минек верьсэ.
Минь тынк эйсэ лисинек,
Минь тыненк велявтано.
Садо, весе садо!
Илязт уле ве ендо ваныцят,
Иляст уле сельмень сявадыцят.
Пачкодезе, Молезе! Паз, Чангодть!

Паз, Чангодть! Паз, Чангодть!

Эрьвейке озныцясь эсь пачканзо, терди озксов покштятнень-покшаватнень ( ёвты, ливи лемест)
Ушодови алашатнень кисэ озолмась.

Я. Паз, чангодть! Верепаз трицянок-ванстыцянок, Чангодть!
Неемизь-марямизь, ознотано икелеть,
Верев кепедьсынек кеденек, масторов нолдасынек сюкпрянок.
Марик озксонок, менель алга нолдык, мастор ланга сравтык,
Чачост касост озименек, раштаст ракшанок.
Ки, а машты озномо, энялдтано: сеньгак озксонзо саик,
Эрьвантень макст Шумбрачи, ды икелев моли тевть.
Ракшанькирди –Ракшапаз! Кардонь кирди,Кардо –Сярко!
Максодо минек алашатнене, седейнезэст-седей вий,
Пильгинезэст – пильге вий,
Знярдо сынь велева ардыть, стака сельмеде,
апаронь теийде ванынк-пиринк.
Нолдык пиже тикшинес, нолдынк ашо коромнэс.
Эрзянь Покштят-Покштинень, Покштянь-Покшавинеть,
Матразь –оймазь кискинеть, тындяк уледе ванстыцякс,
Велень-сядонь алашатнень апаро, душман ломанде,
Салыйде, ормадо-тармодо, пирицякс.
Кардо-Сярко, Кардонь кирди Азорава!
Анды-симди, ванны-пири, алашанок.
Иляст понго берянь сельмс,
Иляст понго салый кедьс,
Паз Чангодть! Инешкипаз, чангодть!

Веси сюконить ды эсь мельсэст евтыть сюкпрят Инешкипазонтень, ды сонзе аравт кирдийтнене, Покштятнене-Сэрдятнене, озксост марямга, ды алашаст ванстомга –пирямга.
Озатятне колмоксть ютасызь Шумбракшитнень, кавто кедьсэ токасызь эрьватанть ды мерить:- «Паз, чангодть!». Колмоцедэ ютамсто, икелев молицясь, саи кедезензе пеель, чакш, ды эрьва Шумбракшистэнть кери кшипелькс, путсы чакшонтень, мейле те чакшось валяви анокскевенть вакс, мода потс.
Веси озыть, ушодыть озксямонть ды брагань ярсамо –варчамо, эрьватась каи аламнешка брага ды сюкони озксчувтотнене. Цёратне ярсамсто ушодыть кезерень Пазморонь морамо. Чокшнень пелев састынькине озныцятне срадыть кудова. Саить Шумбракшинь палт, ды кудосо максызь алашатнене, ды путыть Кардо-Сярконтень.


Алашань Озкс (Айгор, лишмень) – моление проводимое в честь лошадей , обычно проводится один раз в три года, в некоторые тяжелые годы падежа скота, наоборот около трех раз в год. Время проведения моления , в конце лета 31 августа, после посева озимых. Проводится в молельном овраге под священными липами или соснами. За несколько дней до проведения моления собираются денежные пожертвования с членов общины, на покупку меда,для приготовления ритуальной браги, жертвенного быка и другого необходимого для проведения этого общинного моления. Это моление чисто мужское , поэтому на него, обычно с каждого дома идут трое мужчин; самый старший, старший сын, а так же самый младщий из внуков.
Озатя –страший жрец, назначает помощников для проведения озкса, обычно это члены одной семьи. Перед днем проведения озкса, привозят к месту таинства ритуальные принадлежности , дрова. Утром каждая хозяйка готовит ритуальный хлеб, на верхушке которого запечены куриные яйца. Кроме ритуального хлеба берут так же с собой другую ритуальную пищу, свечу-штатол. Жертвенная пища раскладывается в ряд на ритуальных полотенцах, каждый старец зажигает свечу от Родовой и ставит его на свой ритуальный хлеб. Старший жрец и два его помощника делают живой огонь путем трения, от которого зажигается огонь ритуального костра. Окатывают холодной водой жертвенного быка , и приносят его в жертву произнося при этом следующую молитву.
Инешкипаз! Создатель !
К тебе протягиваем свои руки,
До самой земли склоняем свои головы.
Тебе посвящаем свое моленье,
Для тебя наша жертва, ритуальные наши хлеба.
Прими, возьми и благослови!
Прими –возьми, Создатель, благослови!
Инешкипаз, благослови!

Кровь пускается под жертвенный камень, акуратно что бы, не одна капля ее не попала на сторону, после чего обсыпается место вокруг камня, белым речным песком.

Снятую шкуру жертвенного быка вешают на одну из священных лип или сосну. Помошники начинают разделывать жертвенное мясо, варят жертвенный суп.
Жрецы становятся лицом на восток, возле священных деревьев, остальные становятся за ними на колени, начинается сам озкс, сначала произносится главная молитва Инешкипаза, затем главная молитва поминовения предков( молитвы повторяются вслед за жрецами). Молящиеся, приглащают про себя своих предков на общинное моление.
Затем начинается молитва за лошадей( смотри перевод молитвы в молитвослове)
Все молящиеся кланяются до земли и про себя благодарят Инешкипаза-Создателя, духов –держателей кирдиев, силу предков, за помощь и поддержку в преумножении и сохранении лощадей. Жрецы три раза обходят ритуальные хлеба двумя руками касаясь их и говоря –« О , Создатель! Благослови!». При обходе в третий раз, впереди идущий старший жрец, ритуальным ножом вырезает по маленькому кусочку от каждого ритуального хлеба и кладет этот кусочек в чашу. Затем зарывает эту чашу в землю возле ритуального камня. Помошники разносят обрядовый суп, и брагу, каждый из молящихся, походит к священному дереву и делая поклон льет под корень немного ритуальной браги. Все угощаются, до самого вечера поют священные обрядовые песни и гимны. Ближе к закату солнца собираются домой, беря с собой кусочки оставшего ритуального хлеба, которым угощают дома лошадей, а так же ложат на загнетку в сарае для Кардаз сярко-духу покровителю двора.


Алганжей-кудо ды кардаз ютксо чова рунгосо эриця, сон а неяви весемене. Моли яксяргонь левкс ёнов. Ломанень ды ракшань куловтыця. Ормань апаро вий , сонзе эйстэ эрсить знярыя ормат; те Озадо аштиця алганжей (рахит), знярдо эйкакшонть ловажанзо касыть апарсте ды эйкакшось а якави, озадояк а аштеви.Келькундавтыця алганжей знярдо эйкакшось а машты кортамо, келезе а панжови, коськавтыця алганжей, эйкакшось коськи, тееви прок сулейть. Теть орматне паневить вийшкиэрийне, содыцяне, Сынст панемга эряви муемс Алганжей тикшенть, конась касы пандо чирева, нупонь юткова, сон вандолдыця.
Эйкакшонть васня шлясызь- нардасызь, ведьпрясто лакавтозь алганжей тикше ведьсэ, мейле эйкакшонть мацтясызь масторов, вельтясызь кшинь очкосо- юдмасо ды вийшкиэриесь-муницясь, вачкои те очконть ланга ды мери;-Я! Инешкипаз, чангодть! Паз, чангодть! Те авуль очконть чаван- парян, озадо аштиця, келькундавтыця, коськавтыця алганжеенть пазонь эйдестэнть(ёвтави эйденть лемезе) панян. Пачкодезе-молезе, пазонь лезе улезе. Паз, чангодть! Инешкипаз, чангодть!»
Те коенть ютавтомасто эйденть аванть ды пичкавтыцянть юткосо ветяви истямо кортамо;
-Кинь, истя чават. Парят? –кевкстни авась.
-Веси алганжейтнень чаван, панян.- каршо мери пичкавтыцясь.
-Сестэ чавт, сестэ панть, куломазост чавить, лисемазост парить-панить. Те кортамось ёвтави-кортави колмоксть.



Алганжей.Таинственное , злое существо живущее во дворе, оно невидимое , создает смертельную опасность для людей и скота. Так же является духом болезни, сидячего(рахита), немого(заикание, немота), иссущающего (когда ребенок худеет на глазах). Его изгоняют при помощи эрзянской магии с использованием специальной травы. Алганжей тикше –Папоротник Линнея ( споровое травянистое растение с сильно рассеченными листьями).
Ребенка сначала целитель (ница) омывают отваром алганжей травы , который готовится на живой воде –ведьбря собранной из семи источников. Затем ребенка ложат на пол , накрывают хлебным корытом, по которому целитель хлестает алганжей травой, приговаривая;- Создатель, благослови! То не по корыту бью, то сидячего, немого, иссушающего алганжея выгоняю, изгоняю!

Во время этого действа между матерью ребенка( мать в это время находится за дверью) и целителем происходит следующий диалог;
- Кого так бьешь? -спрашивает мать.
-Всех алганжеев бью, всех алганжеев изгоняю.-отвечает целитель.
-Ну ,бей ,коли так, бей их хорошенько, всех изгони, до смерти всех алганжеев перебей!
Вопрос и ответ повторяются троекратно.


Алексеев Кузьма – Меельце эрзянь Пазмариесь. Васенце Пазмариенек Тюштя. Кузьма чачсь Покш Сеське, Обран ошонть маласо (Нижегородчинань), велесе 1764 иень, ожоковсто.
Сон ульнесь эрзятнень олячист, ды эсь пазне кемема кис тюреманть прявт-ветиекс. Теть тюрематне мольсть 1804иесте-1810 иес.
Те ульнесь виде, валдо ойме, Ине эрзянь ломань, конатась эсь эрямонзо максызе эрзянь раськень олячив ливтеманзо кисэ. А месть сёпомс, сон эзь терде верень валомо, колонизатортнень каршо ,тюреме. Сон терьдсь Эрзянь Ойменть, потмовиенть ванстомо.Те виесь эрзянь раськенть эрямолувонть , койтнень Эрзянь Пазне кемемасо – Инешкипазонть кармавтоматнень топавтомасо.

Кузьма чачсь-кайсь эрзянь сокицянь-видицянь буесэ.18-це пингенть прядовомсто эрзятнень вийсэ христианствас панемась мольсь пек лепштязь верьпотсо, калмазыренек ды ознома иньванькс тарканок лангсо нарьгазь, пултазь-колазь , яла теке эрзянь раськень оймеежомарямочись ды Инешкипазне кемемась, виевельть. Инязоронь властьнень эстэ пелезь , цёрынесь тетянстэ-аванстэ ,савсь лемдямс цёрькувасо, секскак сонзе лемдизь рузонь лемсэ. Кудосо сон кайсь эрзянь озолмань ды коень коряс. Виде, савкшнось якамс цёрькувавдяк, тов эрзятнень панильть озномо локшосо. Кие, а якиль, сень лангс сеске прыльть лепштямотне, покшолгавтолизь каявкстнень, нарылизь ды саилизь Инязоронь ушмов.
Теть лепштямотнень лангс апак вано эрзятне, эрзянь Покшчитнень, озкстнень, салава ютавтыльть вирень озкскужотнесэ репештясо, ков якильть эрзянь озкстнене эйкакшонь пес.
Кузьма кассь-кепететьсь кавто, а вейкеть ознома койтне марто: вейкесэнть рузонь попне кармавтсть озномо лаз лангс артозь «святойтнене», кармавтсть каштмолезь цицярдомс нарьгицятнень корост, ловомс эсь прят авуль пазонь эйдек, урекс.
Эрзянь пазне кемематнесэ кортавсь: Тон Инешкипазонть тяказо, секс тонеть улема пек превей, чевте седей, валдо ойме ломанекс, ванстома перьтьпельксэнть, киньгак лангсо а нарьгамо. Инешкипазонтень а эрявить пельдеть ярмакт, сырнень кевть, ансяк паро тевть, паро арсемат, рузонсесь яла веши каявкс , ярмак, конататне эряви кандомс свал цёрькував.

Эрзянь озолматне сыньсь лисить оймеежосто, чарькодевикст, а эряви сынст тонавтомс книга вельде, ды рази лади ломаненть теемс пазокс, те эдь покш пежеть ды идэмевсень тев .
Сисемь иень перть Кузьма важодсь вирьсэ, ды вирьтне эдь, знярдо бути ульнесть эрзянь раськень чачума элекс, тосо прок зехэль качадсь эрзянь оймень чинесь, коштось пешксэль сэрдянок лувонь чельктэ. Се шкастонть арсемсте Кузьмане кармась сакшномо Мельседей Инешкипазонь армине, коната панжинзе Кузьмань сельмензе седияк, Кузьма кармась марямо Пазонть, сон минек раськень меельце Пазмариенек (пророконок) истямо жо кода Моисей, Авраам, Будда, Кришна, Христос, Магомед, мердядо, кода истя , эрзятнень ды эсист Пазмарий, Арседе паряк эрзятнень авуль Инешкипаз шкининзе, кода лия раськетнедьдяк? Кузьмане Мельседей армось Инешкипазонть пельде пачтясь инепанжовкст, эрзянь раськенть икелечидензе, ды мезе эряви теемс эрзянь раськентень модамасторонь эрямопаксястонть, а ёмамга. Христосонь пазне кемемась каладома лангсо, Христос авуль паз, сон ульнесь Пазмариекс, эрзятнене эряви одов виевгавтомс эрзякс пазне кемемась, ванстомс эрзянь келенть, оршамопельтнень, ды эрзянь раськень эрямолувонть, конатась аравтозель эрзянь сэрдятнень лапопингень эрямокисэст. Ансяк сестэ, эрзятне кармить эрямо олячисэ,
А теевить урекс, улить васняяк ломанекс. 200 ламо иеть ютасть Кузьмань панжовкстнестэ сынь допрок топавтовсть мекевланг, эрзянь раськесь мерть стувтызе келензе, безарди оршамопельдензе, раськень койдензе, нолдызе седи домкасто кирьгазонзо урексчинь пазне кемеманть, нарьгазь-колазь раськень иньванькс таркатне. Кезерень калмазыренек таркас чапсть цёрькуват, ды монастырть. Нама попнене ды инязоронь азарьс кискатнене истят олячинь панжоматне, мельтне арсематне эсть тукшно мелезэст, секс кармасть вешнеме Кузьмань, нарьгамо чачума веленьэрийтне лангсо, терявтнесть пултамс веленть.Кузьмань ульнесь шказо оргодемс, туемс эрямо од паксяв, ламо велень эрийтнестэ, энялдсть икелензе ванстозсо сон эсь прянзо. Ансяк Кузьма кода ламо Пазмарийтне (Христос) максызе эсь прянзо аноксокс, а чумо ломатнень ванстамга. Сон соньсь мольсь нарьгицятнене, ды саизе веси чумонть эсь лангс, илизь токше велень эрийтнень. Кузьмань керясть локшосо велень эрийтнень икеле 80 вачкодемат, ансяк вейкияк энялдомине пельдензе нарьгицятне эсть маря, мекевланг Кузьма тердсь эрзятнень свал улемс эрзякс. Кузьмань сезнизь, чавумадо мейле . судоварянзо, сыртязь кшнысэ путсть конязонзо тёшкс ды кандаласо панизь Сибирев, косо емась. Зняро згилямот, ульнесть рузонь сермадейтнень пельде,се шкань газетатне пешксельть рудаздо ды кенгелмодо Кузьмань кувалма. Ансяк раськень потмоежосо улить мельледема пелькскеть конатат кандызь видечинть, ды иньваньксчинть конась ульнесь сюлмавозь минек меельце Пазмариенек марто. Истят селмовт Пазонь ломанте свал кадовить раськень оймеежосо. Ансяк илязо ёма раськесь, илязо ёма келесь!

Пингеде-пингес , эрямо эрзянь Пазмариенте, Алексеев Кузьмане! Мерьдяно эрзят:-Эрямо!

Алексеев Кузьма второй эрзянский пророк, первым был Тюштя, по преданиям в конце 20-го тысячелетия родился третий, последний наш пророк , пока его имя и место пребывания является тайной, это очень опасно для его жизни, в России своих пророков не любят, любят и создают лжепророков, и преклоняются перед пророками других народов.
Кузьма Алексеев родился в крестьянской семье в селе Б. Сеськино Нижегородского уезда в октябре 1764 года. В то время шла тотальная, насильственная христианизация эрзян, осквернялись могилы предков, сжигались на них надмогильные срубики, вырубались священные деревья и репешти, на местах священных источников как грибы после дождя строились православные храмы и монастыри. Эрзянские селения вытеснялись с плодородных земель, жителей часто переселяли в русские села и наоборот русских жителей, в эрзянские села, дабы быстрее стереть этническое самосознание эрзян. Многие были вынуждены бежать в Заволжье, многие просто были уничтожены, в первую очередь конечно жрецы и жрицы.
Под страхом наказания заставляли вешать иконы в избах, давать првославные имена своим детям. Кузьму тоже родители были вынуждены крестить, ибо не сделав этого ,сразу же начинались гонения, резко повышали налоговые поборы. Всех насильно заставляли посещать церкви, не пойдешь в церковь, постригут и айда в царскую армию, до самой смерти. Несмотря на эти давления эрзяне сохранили не только свое самосознание , но и религию , в тайне от церковных соглядатаев проводили озксы-моления, по обычаю предков.
К 1804 году, геноцид со стороны церковников и царизма как никогда усилился, поднялось национально-социально-религиозное освободительное движение среди эрзян Терюшевской волости. Алексеев Кузьма к тому времени, побывавший во многих весях, научился грамоте, от корки до корки прочитал святые догматы православных, и понял истинный смысл веры православной, это религия чужда менталитету эрзян, ибо оно пропагандирует не любовь к богу, а страх наказания, религия духовного рабства и обмана, явного идолопоклонства перед изображениями людей на досках, иконах которые объявляются, святыми. Чего нету в эрзянской религии. Работая много лет на лесозаготовках, в тех местах где зачинался род эрзянский, дыша одним духом с предками, Кузьму начал посещать посланник Творца Мельседей, со своими откровениями, в этих откровениях Кузьма узнал о предстоящем крахе тоталитарной Православной религии, несмотря на всяческое насильственное приобщение жителей России к ней, со временем по откровениям полученным через Мельседея , Кузьма узнал о трагедии которая ожидает эрзян, это полное обрусение, духовное и физическое рабство. Единственный путь это возрождение этнической религии, языка,

уклада жизни, опираясь на опыт предков. Поэтому Кузьма возглавил национально-освободительное движение эрзян, отстаивал права эрзянского населения, в продажных, как и ныне судах, того времени. Проводил эрзянские моления и проповеди, во время которых происходило чудестное исцеление страждущих, ибо Кузьма был наделен великой силой Инешкипаза, создались дружины самообороны от осквернителей могил и святых мест эрзян, было лишь одно условие не проливать кровь первыми, лишь в случае кровопролития со стороны церковников и их дружин, разрешалось применять силу и оружие. Втечении 3-4 лет практически вновь, спонтанно, образовалась эрзянская автономия государственность в терюшевской волости, ибо эта волост,ь являлась когда- то сердцем государства Эрзянь Мастор во главе Инязора Пургаза. Естественно в нижегородчину с Московии пришли дополнительные дружины для подавления вольнодумцев. Царские дружины во главе с церковниками окружали эрзянские селения и пытками пытались вытравить эрзянский дух , Кузьма Алексеев видя страдания своего народа, полностью взял всю вину за вольнодумство на себя, хотя эрзяне умоляли его спастись, во имя будущего народа, в Заволжье, но Кузьма выбрал не путь бегства, а сам пришел в лапы убийц в рясах, Все население Б.Сеськина было согнано на площадь, где наспех соруженом, эшафоте , вершился суд. Кузьме священник предложил отречься от своих проповедей, и в знак примирения поцеловать крест и покаяться. Кузьма отказался, в замен призвал эрзян помнить о его словах, беречь свой язык и культуру, духовность. Получив 80 ударов плетью , не разу не вскрикнув при этом , Кузьму потащили в Нижний Новгород где ему каленым железом выжгли тамгу на лбу, разорвали ноздри и в кандалах угнали этапом в Сибирь, дальнейшая его судьба неизвестна.
Русские газеты того времени, пестрели негативом и шельмованием относительно Алексеева Кузьмы. Его называли шарлатаном и выскочкой, но среди эрзян он был, есть и будет светочем, Пазмарием –пророком . -Да будет свято его имя! Да , будет так!
К великому сожалению пророчество Кузьмы, практически сбылось, у нас эрзян практически вытравлен дух эрзянский, забывается язык, обычаи, жизненный уклад предков.- Эрзяне ,проснитесь! Будте людьми, вершителями своей судьбы. Грязь и ложь, не спрячешь от предков и Инешкипаза, когда придет время предстать пред ними.


Анамс,озномс, отендамс, пуксемс,варамс- Озномс эрзянь кезерень койтнень коряс.

Буквально молиться по обычаям и верованиям эрзянской этнической религии.


Анокс(ознопал,) – Ознома койтнень ютавтомга, алтавт, ярсамопельть ды ракшат, ярмак. Шта.

Пожертвония для покупки жертвенных, животных, меда, другой ритуальной пищи и снеди для проведения обрядов, и молений. Само жертвенное животное, ритуальная пища.

Анге (Анге Патяй)-Инешкипазонь ни, чачсь Инешкипазонть мелензе коряс чи валдосто ды иневедьстэ.Шкинемань тувтал.Седи домкасто ловнок Анге Патядонть «Масторава» ёвтамостонть.

Созидающий принцип, Богиня созданная из солнечного

Категория: Мои статьи | Добавил: unknow (08.05.2007) | Автор: Пургазонь Викай
Просмотров: 686 | Комментарии: 1 | Рейтинг: 5.0/1 |

Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Форма входа
Поиск
Друзья сайта
Статистика

Copyright MyCorp © 2017