//erzyany-rasyke.ucoz.ru/
ERZIYANY RASYKESY ULKO,TECHI,VANDI.ЭРЗЯНСКИЙ НАРОД ПРОШЛОЕ,НАСТОЯЩЕЕ ,БУДУЩЕЕ. SOVADO INESKETY! XOSCH GELYDINIZ! RAXIM ITEGEZ! WELKOMEN! TERVETULOOA! ERZIYA XALQININ –KEÇMIŞI,BU GŰNŰ VE GELECEYI
Каждый народ многолик, имеет свою духовную и самобытную культуру. Каждый народ словно цветочек на поле цивилизации в этом мире. Мы хотим показать истинную философию духовность эрзянского народа.Пострадавшего от колонизации русскими и насильственной христианизацией .кровавой ,когда большая часть эрзян была уничтожена христианами.Несмотря на 600 летнюю экспансию русской культуры православия народ сохранил свою самобытность духовность значит Иншаллах у нарада будет будущее!Hər bir xalġ Özünə məxsus din və mədəniyyətə sahibdir. Hər xalq Dǚnya Mədəniyyəti tarlasında elə bil, bir çiçəkdir.
Biz burada, rus mǚstəmlə kəçiliyinə və xristian zorakılığına məruz qalmış Erziyan xalqının əsl mənəvi fəlsəfəsini gŐstərmək istəyirik. Erziyanın böyük hissəsi qanlı xristian istilasıyla məhv edilmişdir. 600 ildir ki, rus ekspansiyası ilə pravoslavlaşdırılan xalq bütün bunlara baxmayaraq hələdə öz dinini və özünə məxsus xüsusiyyətlərini qoruyub saxlamışdır.
İnşallah bu xalqın gələcəyidə yaxşı olacaq!
Вао Од тол- Озатя, озава, озветий, сырьжа-озксонь ветиця ава цера ломань, хрестианизациянть ушодовоманзо марто, эрзянь озксветийтне нарьгазельть, чавозельть.Озатятнень Ды сырьжатнень кочкилизь Сыре тоначив туиця Озксветицятне. Ансяк сынь маштыльть нееме пазонь тешкставт, пазонь ломанть. Тонавтолизь койтнене-илатнене мейле мартост ютавтовиль озкс тевес совавтома-чанстямо коенть, Христианизациянть марто , знярдо Озатятне чавозельть, атянь эземсе кочковиль коень содыця Атя, ава кона ютавтнесь озкстьнень. Кудонь –кардонь озкстнень ютавтнесь Сыре –Эрний ПОкштя, Баба, ава. Неень шкане эрзятнень ули Ине Озаваст Маризь Кемаль, цера ломантнестэ семс арась истямо.Эрзянь Озатятне кульнесть Ине Вийшкиэрийкс оймень-рунгонь пичкавтыцякс. Жрец, Жрица- до насильственной христианизации эрзян были постоянные жрецы, которые готовились другими опытными жрецами, проводилось с ними инициация посвящение, после этого они становились жрецами и жрицами, единственно что отличает эрзянских служителей культа от других подобных, они вели обыкновенный образ жизни в общине, кроме некоторых которые являлоись шаманами –целителями. После уничтожения православными жреческого культа, роль жрецов стали выполнять Старики, и Старушки, которые знали обряды и ритуалы, Домашние моления совершал старейшина рода, или же его жена. Сейчас у эрзян есть только Жрица Маризь Кемаль, жрецов пока среди мужчин не наблюдается. Но по желанию части эрзян возрадить этническую религию можно с уверенностью сказать что жрецы скоро будут. Многие исследователи несправедливо отмечают в своих трудах об отсутствии у эрзян постоянных жрецов Озкс - Инешкипазонтенть, кидийтнене. Покштянь_Сэрдянь лемень кундамо койть-илат, сэредиця
Он-Неемс удомстот он, эдь анск удомсто оймесь оймси ды сюлмави колмо эрямо мастортнень марто; течинь, тоначинь, икелечинь. Ломанентень невтевить тешкст, конатат лездыть тензе теемс те эли тона тевенть, седьсте онсто Пазось кучни тешкст покш зыяндо, онстонзо ломанентень сакшныть Покштянь-Сэрдянь ойметне, конатат лездыть удыенть эрямостонзо. Пешксе ковонь чинь онтне лововить сехти вадрякс . икелечинь невтицякс. Лавшо ойме ломатнень онстост тандавтнить эрьва кодамо чопача- идемевсь вийть.Оймесь лисни ломаненть эйстэ почова , ансяк сон свал сюлмавозь сырнень суресэ рунгонть марто. Эжели те суренть чопачатне сейсызь, ломаненть рунгоз сови лията чопачань ойме, те лисни пек чуросто. Сон, Во время сна душа спящего может путешествовать в трех мирах, общаться с душами предков, но она всегда связана золотой нитью с пупком спящего, его невозможно разорвать, ежели нить разорвется , то в тело спящего вселяется другая неопределенная душа, которая не смогла покинуть земные пределы из-за своих прегрешений , тогда человек становится одержимым.Сны во время полнолуния самые вещие, часто Инешкипаз посылает символы , знаки во сне , которые можно расшифровать и предостеречься от беды или наоборот найти удачный выход из сложившейся ситуации. Он ава –Онтнень лангсо Азорава, сон вансты удыцянть оймензе, лезды тензе икелечинть неемензе. Секскак мадемадо икеле эряви евтамс истямо озолма , сесте онсь дяк карми вадря ды сэтьме. Ды кодамояк чопача а сы онозот. Мадемадо икеле вень озолма. Инешкипаз! Вере Чипаз ! Чангодть! Чизе валгсь, Чизе мадсь, Пазонть марто мадема шкась сась. Веньаванок-Он аванок, паргосонзе, мазый он , тенек, сон кандсь, Оном сэтьме улезе, рунгом парьсте оймсезе, Видечинть, содамочинть тень, он азорось, Невтессе ды казессе! Паз Чангодть! Весемене шумбра онт! Буквально Хозяйке сновидений, перед сном произносится молитва. « Инешкипаз! Благослови и помоги! Солце село, все улеглось, пришло время отдыха для тела и души. Хозяка ночи, хранительница снов, в своем коробе проекрасные сны нам принесла, Пусть сон будет мой спокойный, пусть душа и тело мое отдохнут, Да покажет мне хозяйка сновидений , правду, пусть сон будет вещим. О , Всевышний , благослови! Всем хороших , сладких снов!»
Орма-середема, оймень апаро ежо.Эрьва ормась сэредьксесь, сакшны –педякшны ломатнене , васняяк пежетень теемань кисэ, коень-илань коламо, Пазнень-Кирдийтнень , Покштятнень –Сэрдятнень мелест корост а ванома кисэ. Седи домкасто ловнодо оймень рунгонь пичкавтома аелькстенть. Болезнь , физическое или духовное страдание. Является последствиями неправильного поведения, пренебрежительного отношения к природе , к духам держателям, Предкам . (более подробно об этом описано в главе « Методы духовного-физического исцеления на основе эрзянской этнической системы духовных знаний) Ормаменькс-ормавтомо эрямо, кодамояк ормадо муезь пичкавтоиа койть-илат, тикшет ды седи тов. Буквально жить без болезней,, или же исцелиться при помощи ритуалов , обрядов. Или же целебное снадобье.
Ормаменстий П Паз-паз валось эзь минек кельсь иранонсестенть сон эсинек с-у келень, теевсь кавто валсто .Па., пря, пе,+ азор , прявтазор,азне –кирдийтне эрить-ашить ансяк чова рунгосо. Ошибочное мнение многих исследователей приписывать это слово иранским заимствованием , это сложное слово ф-у. происхождения :Пай, пря, пе,-вехушка, макушка, голова, конец+ аз(азор) , главный, хозяин стихии, духовное существо , держатель живущий на тонком плане. Пазава- теке ансяк ава. Тоже что и Паз , только женского рода. Пазмарий Пандовкс Панжома чарть Панштвал Паксява- паксянь азорава –кирьдий. Дух держательница полей. Парь Пасчанго- Пазтнень . кирдийтнень пельде вий ды лезк, лездамодо Пазнень энялдомадо мейле. Благодать, сила . благословение от держателей, Творца. Вответ на наше обращение к ним за помощью. Пежеть Пежемемс Пежетень нолдамо Пежетькстамс Пингеде-пингень Пеземкс- палмань конань верце пезе явозь кавтов, коната стятылизь калмолангс, козонь понгавтовиль ливамо аноксонь ракшань кеденть. Кол, который раздвоен в одном коце на двое, он ставился на могиле умершего, на этот кол вешались шкуры жертвенных животных. принесенных во время поминального обряда. Перня(Нешкепире) озкс-Озкс коната ютавтови Нешкень пазонтень умарьковонь 1-це чинть. Нешке пиретне свал теевить вирькужосо, озксосьдяк ютавтови нешкепиресенть, те озксось ве кудонть мекшень кирдицянь, аноксокс печкеви ашо гала, пидеви-паневи пуре, Шумбракши, прякат, каша ды нама медь. Озксонть ютавты Кудазорва . Галанть печкемсте евтави истямо озолмине. Паз, Чангодть! Инешкипаз, Чангодть! Нешкень кирди! Нешкень Ине Азорава! Неимизь –марямизь! Мезе вештяно сень макст! Минь тоне ашо гала, тон , минек тежат нешкеть! Энялдтано икелеть! Арнетяно валдо мелеть! Ванстык –пирик нешкепиренек! Апаронь арсийде, сельмень сявадыйде, Муницядо, злыдарь ломань якицядо. Паз , Чангодть! Паз, Чангодть! Вирень кирди, Вирьава, Нешкень кирди, Нешкепазава! Чангодеде, тенек, улест седи ламо мекшенек, Пондонь-пондо меденек. Паз Чангодть! Озавась сюкони ииле енов ды каи брага чакштонть пуре веси енкстнева. Нешкепирень кудосонть мазы кшируця лансг анокстави аноксонь-пазпалонь моргась. Кирвастеви штатол. Пурнавить веси кудораськетне Озавась кирвастьсы штатолонть. Веси кармить чекамо чилисема енов, Озаванть мельга евтыть озолманть. Я, Инешкипаз, чангодть! Паз, чангодть! Тон, марицясь, кода тикше касы, тон неицясь кода , пеште панжи, Неемизь, марямизь! Сюконятано пильгезеть, Пшкадтяно валдо оймезеть; марик озксонок, Менельалга нолдык, масторланга сравтык, Раштаст нешкенек, сатышка ламолгадозо меденек, Штатолонь, эрьмезень теемс сатый улезе штанок. Ки а машты озномо, энялдтано; сеньгак озксонзо саик,
Р Раватя, Равава-Рав леень кирдий. Дух покровитель реки Волги. Ракшат- Животные-ракшат. Овто-медьведь символизирует могущество, здоровье, силу, смекалку. Зачастую в ритуальных действах молодежь наряжалась в медведей. Яксярго(лебедь) –красота природы,ее обычно сравнивают с Иненармунь. Норовжоч-жаворонок символ прихода весны .Птицы вообще символизируют в целом одухотворенность, носительницы новостей. Утка почиталась особо, когдато в древние времена она помогала найти земную твердь, когда было наводнение вследствии грехопадений человека, люди в лодках могли легко определить сухое место по полету утки, поэтому как в орнаментах ,так и в предметах изделий ремесленников у всех финно-угров есть элементы уток, утиных лапок. Пчела-мекш- символ организации, труда, порядка, усердия. Пчелы словно воплощения душ которые словно рой отделяются от божественного Единого. Нимилявт-бабочка, души умерших, словно бабочки ,после смерти улетают к создателю. Паук с паутиной ассоцируется с судьбой человека, человек плетет нить и паутину своей судьбы. Резюме. Звери и птицы являются посредниками между разными мирами, онизнают тайное, помогают человеку. Есть даже наставление ежели ты научишся речи зверей и птиц ты будешь мудрым.